Dag 13 stond in het teken van ‘voelen’

13 DECEMBER 2016


Met een lekkere, calorierijke Haagse Luikjes taart gingen we op dertiende dag van de Haagse Luikjes op pad naar Hair en Beautysalon Babylon aan de Herengracht. De taart was symbolisch om alle kappers en beautysalons te eren die van aandacht geven en een luisterend oor (ook) hun beroep hebben gemaakt. Voor kapper en saloneigenaar Mike Thobe is dit vanzelfsprekend. Zo komen de klanten terug en wordt het werk zelf ook boeiender.

Bekijk het filmpje van dag 13 van de Haagse Luikjes


Babylon, een kapper voor en met mensen

Bij Babylon geldt een ‘niet over het weer praten’ principe; gesprekken moeten echt een zekere diepgang hebben. Zoiets gaat niet vanzelf; bij de opleiding staat volgens eigenaar Mike gesprekstechniek niet op de agenda; zoiets moet in het bedrijf zelf geleerd worden. Een klant die binnenkomt bevestigt het beeld: “Bij deze kapper ben je geen klant, maar een mens waarna wordt geluisterd”.’

Eenzaamheid wordt bij deze kapper (h)erkend. Bijzonder vonden we ook dat veel ‘klanten’ ook zomaar even langs komen, om koffie te drinken en een praatje te maken en dan van harte welkom zijn! Of is dat eigenlijk bij alle Haagse kapper de normaalste zaak van de wereld.

De blije handen (workshop) van Food Board

Vervolgens werd door Food Board een ‘blije handen workshop’ gegeven in de centrale bibliotheek. Bij deze workshop werd het duidelijk dat aanraking een belangrijk moment van contact is. Stana (van Foodboard) gaf aan dat zij een cadeau kreeg, tijdens de workshop met een oudere man uit Indonesië. Hij deelde zijn kennis van massagetechnieken die hij had geleerd van zijn oma. Dat massagetechnieken cultuur- en taalloos zijn werd weer bevestigd, het is een kwestie van voelen.

Ook schoonheidsspecialiste Hatice had gedurende de workshop in de bibliotheek interessante gesprekken met de deelnemers. Hatice: “Mensen durven zich door aanraking eerder open te stellen voor een echt gesprek. Ik geef maar ontvang ook wijze levenslessen die ik weer gebruik in mijn eigen leven”.

Aan het einde van de workshop bood Lilian nog een aantal geschenken aan voor de kerstlunch bij Resto VanHarte tijdens 1e kerstdag. Kortom; de ontmoeting was weer een groot cadeau!

De ontspannen aanpak van Jilian Barret

Een derde ontmoeting vond plaats bij schoonheidsspecialist Jillian Barret van het bedrijf Nubifera. Zij kijkt niet op wat extra verzorgingstijd. Het gesprek met de klant is (ook) voor haar van grote waarde. ‘In Loosduinen wonen veel ouderen en de verzorging is voor hen van grote betekenis’, vertelt Hillian.

Bijzonder is dat Jillian daarnaast regelmatig workshops organiseert samen met masseurs en nagelstylisten waarbij zij aan huisartsen en ouderenwerkers vraagt welke ouderen in haar buurt wel zo’n opkikker kunnen gebruiken, bijvoorbeeld omdat zij (wat) eenzaam zijn. Een fantastisch initiatief!
Met dit laatste bezoek kwam een einde aan een bijzondere dag, in het teken van ‘voelen’!